W każdym lokalu gastronomicznym powinien być zatrudniony kierownik, który dba o jego właściwe funkcjonowanie na wielu płaszczyznach. Musi on być ekspertem zarówno w obszarze kulinariów, jak i spraw kadrowych czy marketingowych. Od jego umiejętności oraz doświadczenia zależy bowiem to, czy dane miejsce będzie przynosiło spodziewane zyski. Jeśli interesuje nas sprawne zarządzanie restauracją szkolenie w tym zakresie jest organizowane regularnie w niemal każdym dużym mieście naszego kraju.
Kierownik w gastronomii to osoba odpowiedzialna przede wszystkim za nadzorowanie pracy kucharzy, kelnerów i innych pracowników lokalu, dlatego wymaga się od niej rozwiniętych umiejętności organizacyjnych i zdolności do działania pod ogromną presją czasu. Istotnym zadaniem kierownika jest ponadto dokładne badanie rynku, polegające na analizie potrzeb klientów. Dzięki temu możliwe jest planowanie wszelkich działań promocyjnych oraz marketingowych. Inne obowiązki wchodzące w zakres kompetencji takiego fachowca to m.in.:
– kreowanie pozytywnej atmosfery wokół lokalu – np. poprzez stosowanie odpowiednich elementów wystroju, oświetlenia czy oprawy muzycznej
– układanie tygodniowego lub miesięcznego harmonogramu pracy całej załogi
– dbanie o zaopatrzenie – m.in. w świeże produkty spożywcze (owoce, warzywa, mięso, ryby itp.), środki czystości, naczynia czy nawet drobne akcesoria
– budowanie trwałych relacji zarówno z dostawcami, jak i podwykonawcami
– nieustanne podnoszenie poziomu obsługi klienta – np. poprzez szkolenie zatrudnionych osób w kwestii serwowania dań lub ich przygotowywania