Banki to miejsca, które wymagają stosowania najlepszych zabezpieczeń. Poza tradycyjnymi urządzeniami mechanicznymi, powszechne jest również korzystanie z rozwiązań elektronicznych, jakie oferuje nowoczesna technologia. Zaliczyć do nich należy przede wszystkim systemy monitoringu oraz kontroli dostępu.
Zestawy kontroli dostępu stosowane w bankach wykorzystywane są przede wszystkim do zabezpieczania pomieszczeń, do których nie powinno być swobodnego wejścia. W skład systemu wchodzi elektroniczny kontroler oraz czytnik w postaci plastikowej karty lub breloczka, nazywany fachowo transponderem. Po zbliżeniu go do czytnika, użytkownik otrzymuje dostęp lub informację o jego odmowie. Tego rodzaju technologia charakteryzuje się dużą skutecznością i niezawodnością. Możliwe jest połączenie wielu urządzeń w system zarządzany z jednego miejsca.
Każde przyłożenie transpondera do czytnika jest rejestrowane, co pozwala tworzyć miesięczne raporty wejścia i wyjścia do poszczególnych stref w banku. Dołączone do sprzętu oprogramowanie daje użytkownikom wiele możliwości. Dzięki niemu możliwe jest m.in. sprawdzanie, czy pracownicy wywiązują się prawidłowo ze swych obowiązków służbowych. W standardzie dostępny jest także program przeznaczony dla służb ochrony, który pozwala na weryfikację osób przechodzących przez wybrane przejście. Zestaw kontroli dostępu może być także wykorzystywany do rejestracji czasu pracy zatrudnionych osób. Jego zastosowanie pozwala na precyzyjne odnotowanie wszelkich spóźnień i nieobecności.